Köpvillkor - fysisk butik

Köpvillkor – villkor vid köp i butik 

På denna sida finner du de köpvillkor som gäller vid köp i våra fysiska butiker. När du handlar hos oss godkänner du våra köpvillkor, det är därför viktigt att du läser igenom villkoren innan du genomför ditt köp.  I köpvillkorens olika avsnitt får du information om vad som gäller för dig som konsument när du handlar hos Posh Living AB. 

Vid köp online gäller delvis andra villkor se Köpvillkor – villkor vid köp online. Kontakta oss via vårt kontaktformulär, eller Support telefon 08-23 51 55 om du har frågor. 

 

1 . ALLMÄNNA VILLKOR 

Köpvillkoren tillämpas när du som kund handlar av oss i någon av våra fysiska butiker. Genom att genomföra köpet godkänner du våra köpvillkor. Se punkt 13 för Posh Livings hantering av dina personuppgifter. 

 

2. KÖP 

Avtal om köp träffas mellan dig som kund (konsument) och Posh Living AB (näringsidkare) när du genomfört ett köp och en orderbekräftelse är signerad. Orderbekräftelsen betyder att vi godkänt köpet och att ett bindande avtal om köp har upprättats. Beställningen är förenad med betalningsskyldighet. 

Om du har några frågor är du alltid varmt välkommen att kontakta vår Support, support@poshliving.se eller telefon: 08 – 23 51 55. Support telefon är öppen mellan kl 9-12 vardagar. 

 

3. PRISER 

Priser är angivna med vid var tid gällande mervärdesskatt, för närvarande 6% för böcker, 12% för livsmedel och 25% för övriga artiklar. Eventuell fraktkostnad tillkommer. Se delen om frakt och leverans. 

 

4. RESERVATIONER 

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i annan kommunikation. Kampanjer gäller enligt den datumperiod som anges eller så långt lagret räcker om inte annat specificerats. 

Provbitar och bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så är provet endast indikativt. Många av varorna vi säljer är tillverkade av naturmaterial. Naturmaterial varierar ofta i utseende, storlek och struktur från vara till vara vilket är helt naturligt. Detta innefattar bland annat kvistar, ådring, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, märken och ärr i naturläder etcetera. Posh Living förbehåller sig rätten att neka en reklamation som grundar sig i naturliga variationer enligt ovan nämnda exempel.  

För att naturmaterial ska bibehålla god kvalitet över tid skall de skötselråd som vi tillhandahåller vid köp och på hemsidan följas. Vid skador och slitage till följd av att dessa råd inte har följts förbehåller sig Posh Living rätten att neka en reklamation. 
 

5. FORCE MAJEURE 

Vi på Posh Living kommer alltid att göra allt som står i vår makt för att du som kund ska få din vara levererad. Dock förbehåller vi oss rätten att fördröja eller i värsta fall avbryta leverans av köpta varor till följd av extraordinära händelser eller omständigheter som ligger utom vår kontroll och som vi inte rimligen kunnat förutse eller övervinna utan ekonomiska förluster. Exempel på extraordinära händelser där vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure, kan vara bland annat strejk, krigsutbrott, uppror, naturkatastrofer, terroristattentat och andra liknande omständigheter.

 

6. BETALNING  

I våra fysiska butiker kan du betala med kort (Visa/Mastercard/American Express) eller med Swish. När du betalar med Swish behöver ordernummer anges som referensnummer. 

Vänligen notera att våra butiker är kontantfria. 

När köpet är genomfört och ordern signerad mailas orderbekräftelse till dig av din säljare. Orderbekräftelsen är en värdehandling som kan komma att behöva visas upp vid leverans av dina varor eller om du själv hämtar din beställning på vårt lager.  

Slutbetalning av ordern skall ske innan leverans.  

Posh Living kan komma att behöva dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Se punkt 13 för Posh Livings hantering av personuppgifter. 

 

6.1 Avbryta ett köp av beställningsvara 

Det går i regel inte att avbryta ett redan genomfört köp av en specialbeställd vara. Vid förfrågan om att avbryta en specialbeställd vara tas frågan vidare med berörd leverantör för den beställning som gjorts. Förutsättningen för att avbryta köp är att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör. Vid eventuell avbokning förbehåller sig Posh Living rätten att göra avdrag på upp till 70% av ordervärdet.  

 

6.2 Ej uthämtad beställningsvara 

Om beställd möbel inte betalats till fullo, ej heller hämtats ut inom 6 veckor från att möbeln aviseras tillgänglig för dig som kund, så tillfaller handpenningen Posh Living.  

 

7.  ORDERBEKRÄFTELSE 

När du beställt dina varor kommer du att få signera en orderbekräftelse där du godkänner Posh Livings köp- och fraktvillkor samt att dina kontaktuppgifter är korrekta. Orderbekräftelsen mailas till den e-postadress du angivit vid orderläggning. Spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med Posh Living.  

 

8. FRAKT OCH LEVERANS

Vi levererar i dagsläget endast inom Sverige.  Om du önskar att vi hjälper till med en specialleverans 

inom Europa, vänligen kontakta vår kundsupport för mer information mail support@poshliving.se 

telenr: 08-23 51 55. 

De fraktsätt som Posh Living erbjuder varierar beroende på hur stor (skrymmande) din order är samt var i Sverige du befinner dig. Mindre lagervaror som handlas i butik lämnas ut och tas med direkt vid köptillfället.  

Frakttillägg kan tillkomma på vissa orter som är svårtillgängliga eller saknar broförbindelse.  Be säljare i butik att hjälpa dig att se vad som gäller för din ort. Du kan också höra av dig till vår Support, mail: support@poshliving.se, telefon: 08-23 51 55 (9-12 vardagar).  

Viktigt att du förbereder dig inför din leverans från Posh Living 
Ditt ansvar som kund är att: 

  • Bereda fri väg till och in i din bostad/lokal så att varorna enkelt kan lämnas på en angiven plats.  Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri. 
  • Säkerställa att din leverans går att bära in utan risk för att skada varor, person eller er egendom. 
  • Säkerställa att du kan ta emot leveransen när den anländer. Även om du låter någon annan ta emot din leverans är det fortfarande du som ansvarar för att uppfylla villkoren i detta dokument eftersom det är du som ingått avtalet. Observera att risken för varorna övergår till dig som köpare vid avlämnandet. 
  • Säkerställa att dina golv är ordentligt skyddade vid leverans, hela vägen in till anvisad plats. Om dina golv inte är skyddade och skador uppstår hänvisar Posh Living dig till ditt eget försäkringsbolag. Där vi erbjuder tjänsten inbärning har chaufförerna inte möjlighet att ta av sig skorna av arbetsmiljöskäl.  

 

VIKTIGT: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen.  

Läs vidare under punkt 8-5 för information om det ansvar du som kund har i samband med anmälan av eventuella transportskador. Skötselråd, se vår hemsida. 

 

8.1 Leveranstider 

Alla leveranstider är uppskattningar från våra leverantörer och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order till dess att beställningen skickas från vårt lager eller direkt från leverantör. Leveranstider varierar hos olika leverantörer därför kan vi inte garantera leveranstiderna då de i regel är utanför vår kontroll. Vi reserverar oss därför för eventuella förseningar till följd av förseningar som uppstår i produktion eller transport.  

Om leveranstiden blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. För mer information vad som gäller vid eventuella leveransförseningar hänvisar vi till Hallå Konsument hemsida: www.konsumentverket.se. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning eller tillfälligt inaktuella leveranstider. 

 

8.2   Leverans inom Stockholmsområdet 

Inom Stockholmsområdet erbjuder vi hemleverans med inbärning vardagar måndag-torsdag mellan 08:00-16:00 samt fredag 08:00-14.00. Vi erbjuder också mot en extra kostnad enklare montering (dock ej fasta installationer såsom montering på vägg, installation av belysning eller vitvaror etc.) samt tar hand om allt emballage och återvinner det. För prisuppgift, prata med säljare i någon av butikerna eller kontakta vår Support mail : support@poshliving.se  telefon: 08-23 51 55. 

När din order är redo för leverans blir du kontaktad av våra lokala samarbetspartners för överenskommelse om leveransdag och tidsfönster. 

 

8.3 Leverans utanför Stockholmsområdet – övriga Sverige 

Större försändelser som soffor, mattor och möbler levereras till trottoar (curbside) utanför ytterdörr/port eller tomtgräns, förutsatt att lastbil kan ta sig till din adress. Transportören kommer att avisera dig till det telefonnummer du angivit för tidsbokning av din leverans. Generellt sker leverans på vardagar mellan 08:00-16:00. Kontakta vår Support, support@poshliving.se  08-23 51 55 (vardagar 9-12) för att få information om leverans är möjlig till din ö/ditt område samt pris. För leverans till Gotland, tillkommer ett ortstillägg om 500 kr.  

Under Covid 19 pandemin kan vi endast, mot en kostnad, erbjuda inbärning inom Stockholmsområdet.  

 

8.4  Leverans till Stockholms skärgård 

Vi erbjuder leverans till Stockholms skärgård i samarbete med transportföretaget Skärgårda AB. Du kontaktar vår support, mail: support@poshliving.se 08-23 51 55, vardagar 9-12, alternativt pratar med en säljare i butiken för att säkerställa att leverans till ditt område är möjlig. Därefter är du välkommen att boka din transport. Bokning sker via vår support eller i butik. Observera att denna tjänst endast är möjlig i Stockholms skärgård, kostnad 1995 kr inkl mvs.  

Transporten sker med deras egna båtar till en allmän brygga, vanligtvis en av Vaxholmsbolagets bryggor, eller en annan överenskommen leveransplats. En förutsättning är att leveransplatsen finns inom det område som Skärgårda angör. 

 

8.5 Fraktkostnad 

Om din beställning innefattar transport, be säljaren i butik om fraktkostnad alternativt kontakta vår Support 08-23 51 55. Mail: support@poshliving.se.  

 

8.6 Transportskador 

VIKTIGT: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen.  

För att vi ska kunna hjälpa dig som kund när en skada har inträffat gäller följande; 

 

8.6.1 Skadat Emballage /dold skada 

Du som kund ansvarar för att undersöka godset vid mottagandet. För att möta transportörens krav på felanmälan behöver vi få in din skadeanmälan inom tre dagar från mottagandet 

Är det en synlig skada ska detta noteras omgående på kvittens eller i handdatorn som chauffören har med sig. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Ta bilder på det skadade emballaget. Kontakta därefter oss omgående genom att fylla i vårt kontaktformulär som du hittar under kontakta oss på www.poshliving.se. Välj reklamation/transportskada i menyn samt bifoga en bild på skadan. Vi bekräftar via mejl när vi mottagit din anmälan.  

Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador när du packat upp varan kontaktar du oss via vårt kontaktformulär som du hittar under kontakta oss på www.poshliving.se. Välj reklamation/transportskada i menyn samt bifoga en bild på skadan. Vi bekräftar via mejl när vi mottagit din anmälan.  

9. ÖPPET KÖP OCH BYTESRÄTT 

En lagervara som är köpt i någon av våra fysiska butiker omfattas av öppet köp och bytesrätt. Du som kund har öppet köp/bytesrätt i 7 dagar från köptillfället. Önskar du nyttja öppet köp behöver du komma in till butiken med varan och kvittot. 

För att öppet köp ska gälla ska varan lämnas tillbaka i oförändrat nyskick samt i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i. Varan får ej ha använts eller monterats men du får gärna undersöka varan för att fastställa dess funktion och egenskaper. I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats. Erlagda kostnader som frakt återbetalas inte vid byte. Öppet köp eller bytesrätt gäller inte för tillklippta textilier.  

 

10. UNDANTAG FRÅN ÖPPET KÖP  

Undantag från öppet köp och bytesrätt är om din vara är en beställningsvara special, det vill säga att den är specialbeställd särskild för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Byte eller öppet köp gäller heller ej beställningsvaror, möbler, juldekoration, sänglinne, livsmedel, förbrukningsvaror, market- samt reavaror. Köp av Visningsexemplar eller Marketvaror omfattas alltså ej av öppet köp eller bytesrätt. 

Om du har frågor angående öppet köp är du alltid välkommen att fråga någon av säljarna i butiken eller kontakta vår Support. Du kan nå oss på mail: support@poshliving.se telefon: 08-23 51 55   

 

11. REKLAMATION AV VARA 

Du har enligt konsumentköplagen https://www.hallakonsument.se/lagar/koplagen rätt till tre års reklamationsrätt förutsatt att du meddelar oss inom rimlig tid från det att du upptäcker felet i varan. Kontakta alltid vår kundtjänst vid eventuell reklamation. Detta gör du via vårt kontaktformulär, välj reklamation/transportskada i menyn, där du även behöver bifoga bild på felet.  

Efter godkänd reklamation, och om varan önskas i retur får ej etiketter eller frimärken klistras direkt på originalemballaget. Packa din retur med ett ytteremballage kring produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för vidare hjälp. Vid retur av reklamerad vara står vi självfallet för returkostnaden. 

Reklamationsersättningar levereras med DHL, hemleverans eller till ombud. För beställningar som initialt hämtats från vårt lager gäller samma villkor för reklamationsersättningar, hämtas från vårt lager. 

 

11.1 Tvist 

Om du trots detta inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. 

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. 

 

12. GARANTIER 

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Garantivillkoren varierar beroende på varumärke och vilken sorts vara det gäller. Kontakta oss via vårt kontaktformulär om du har frågor om en viss varas garantivillkor. 

 

13. PERSONUPPGIFTER 

Din integritet är viktig för oss och vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I vår integritetspolicy för behandling av personuppgifter beskrivs bland annat vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss. 

 

13.1 Personuppgiftsansvarig 

Posh Living AB (556596-6016), Storängens Strandväg 2A, 13141 Nacka är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter på Posh Living. Personuppgiftsansvarig ansvarar för att Posh Livings behandling sker enligt gällande lagstiftning. 

 

14.  TILLGODOKVITTO OCH PRESENTKORT 

Presentkort köpt i fysisk butik gäller endast i butik. Giltigt i 1 år från dag för utfärdande. Öppet köp/ångerrätt gäller inte på presentkort. Inhandlar du en vara med presentkort och sedan returnerar varan får du ett presentkort tillbaka, det går inte att få pengarna på kortet när varan är köpt med presentkort. Presentkort som handlats i fysisk butik kan användas som betalningsmedel i Posh Livings båda fysiska butiker, ej för köp online.  

Observera att under presentkortskampanjer kan avvikelser förekomma gällande de generella villkoren för presentkort.