Våra allmänna köpevillkor

Köpvillkor – villkor vid köp online 

På denna sida finner du de köpvillkor som gäller vid köp i vår nätbutik www.poshliving.se. När du handlar hos oss godkänner du våra köpvillkor, det är därför viktigt att du läser igenom villkoren innan du genomför ditt köp.  I köpvillkorens olika avsnitt får du information om vad som gäller för dig som konsument när du handlar online hos Posh Living. 

Vid köp i någon av våra fysiska butiker gäller delvis andra villkor se Köpvillkor – villkor vid köp i butik. Kontakta oss via vårt kontaktformulär, eller Support telefon 08-23 51 55 (vardagar mellan 9-12) om du har frågor.

 

1. ALLMÄNNA VILLKOR 

Köpvillkoren tillämpas när du som kund handlar av oss på www.poshliving.se. För att kunna handla behöver du acceptera dessa köpvillkor och samtycka till att Posh Living AB får behandla och spara dina personuppgifter. Genom att genomföra köpet godkänner du våra köpvillkor. Se punkt 15 för Posh Livings hantering av dina personuppgifter. 

 

2. KÖP 

Avtal om köp träffas mellan dig som kund (konsument) och Posh Living AB (näringsidkare) när du genomfört ett köp och en orderbekräftelse är skickad till den angivna e-postadressen. Orderbekräftelsen betyder att vi godkänt köpet och att ett bindande avtal om köp har upprättats. Beställningen är förenad med betalningsskyldighet. 

För att lägga en order på www.poshliving.se behöver du ha fyllt 18 år. Om du har några frågor eller behöver hjälp med att beställa är du alltid varmt välkommen att kontakta vår Support, support@poshliving.se Telefon: 08 – 23 51 55. Support telefon är öppen mellan kl 9-12 vardagar. 

 

3. PRISER 

Priser är angivna med vid var tid gällande mervärdesskatt, för närvarande 6% för böcker, 12% för livsmedel och 25% för övriga artiklar. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilken köpesumma din beställning utgör. Se del 8 om frakt och leverans. 

 

4. RESERVATIONER 

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i pris- och produktinformation eller i annan kommunikation. Vi förbehåller oss också rätten att annullera felaktiga beställningar. Kampanjer gäller enligt den datumperiod som anges eller så långt lagret räcker om inte annat specificerats. 

Provbitar och bilder kan inte garantera att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Färgåtergivningen kan skilja sig mellan bild och verklighet och för varuprover så är provet endast indikativt. Många av varorna vi säljer är tillverkade av naturmaterial. Naturmaterial varierar ofta i utseende, storlek och struktur från vara till vara vilket är helt naturligt. Detta innefattar bland annat kvistar, ådring, färgvariationer, strukturskillnader, marmorering, märken och ärr i naturläder etcetera. Posh Living förbehåller sig rätten att neka en reklamation som grundar sig i naturliga variationer enligt ovan nämnda exempel. 

För att naturmaterial ska bibehålla god kvalitet över tid skall de skötselråd som vi tillhandahåller på hemsidan följas. Vid skador och slitage till följd av att dessa råd inte har följts förbehåller sig Posh Living rätten att neka en reklamation. 

 

5 . FORCE MAJEURE 

Vi på Posh Living kommer alltid att göra allt som står i vår makt för att du som kund ska få din vara levererad. Dock förbehåller vi oss rätten att fördröja eller i värsta fall avbryta leverans av köpta varor till följd av extraordinära händelser eller omständigheter som ligger utom vår kontroll och som vi inte rimligen kunnat förutse eller övervinna utan ekonomiska förluster. Exempel på extraordinära händelser där vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure, kan vara bland annat strejk, krigsutbrott, uppror, naturkatastrofer, terroristattentat och andra liknande omständigheter. 

 

6. BETALNING  

I vår webbshop kan du betala med Klarna faktura, Klarna konto eller kortbetalning via Nets (Visa/Mastercard). Vid betalning genom Klarna hänvisar vi till deras köpvillkor Klarnas allmänna villkor här. Betalar du med kort hänvisar vi till NETS köpvillkor NETS allmänna villkor här. 

Vid kortbetalning debiteras kundens kort direkt vid ordertillfället, oavsett om köpet gäller lagervara eller beställningsvara. Vid återbetalning kan det dröja 2-3 arbetsdagar innan pengarna återses på kontot. 

Vid Klarnas fakturatjänst gäller betalningstid 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för att betala inom 14 dagar finner du här. Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av det totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här 

För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy samt Klarnas sekretesspolicy för mer information kring hur de använder dessa uppgifter. Se även punkt 15 – personuppgifter. 

Posh Living förbehåller sig rätten att inte alltid kunna erbjuda alla betalsätt. Ev. begränsningar för betalningsalternativ anges på hemsidan. 

 

6.1 Återbetalning 

Vid ångrat köp återbetalar vi samma belopp som du som kund betalat för varan minus eventuell returkostnad. Se punkt 11. Vänligen notera att det kan ta upp till 10-12 dagar från den dag då du skickat tillbaka din vara tills dess att återbetalningen är gjord. Posh Living förbehåller sig rätten att vänta med återbetalning tills dess att vi mottagit varan eller att du kunnat bevisa att varan är skickad tillbaka till oss. Återbetalningen görs via samma betalningsalternativ som användes vid köptillfället om ej annat är överenskommet. 
 
Om det skulle visa sig när returen av varan kommit att den minskat i värde på grund av att du använt den eller hanterat den i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi rätt att göra avdrag för detta på återbetalningsbeloppet. Upp till 70% av ordervärdet. 

 

7. ORDERBEKRÄFTELSE 

När du beställt dina varor kommer du att få en autogenererad orderbekräftelse till den e-postadress du angivit vid köp som bekräftar att vi mottagit din order. Denna orderbekräftelse bekräftar ditt köp och kan vara bra att spara vid eventuell kontakt med Posh Living. 

 

8. FRAKT OCH LEVERANS 

Vi levererar i dagsläget endast till Sverige vid köp online. 

De fraktsätt Posh Living erbjuder för online leveranser varierar beroende på var i Sverige du bor och hur skrymmande din beställning är.  

Vi har fri frakt till hela landet* (se punkt 8-2)för beställningar från 499:-. Order under 499:- debiteras med 59:- för fraktkostnad.  Det gäller även större försändelser som t.ex. soffor och möbler.  

Om din online beställning innehåller varor från flera olika tillverkare kommer du att få separata leveranser där även leveranstiden kommer att vara olika. 

Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits på produktsidan kontaktar vi dig snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt.  Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar. 

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning eller tillfälligt inaktuella leveranstider. 

 

8.1 Leverans  

Större försändelser som soffor, mattor och möbler levereras till trottoar (curbside) utanför ytterdörr/port eller tomtgräns, förutsatt att lastbil kan ta sig till din adress. För leverans till öar utan broförbindelse sker leveransen till kaj för transportanslutning till ö (se punkt 8-2). Transportören kommer att avisera dig till det telefonnummer du angivit för tidsbokning av din leverans. Generellt sker leverans på vardagar mellan 08:00-16:00.  

Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och med max vikt om 20 kg) skickas som paket eller brev och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Aviseringen sker via SMS, förutsatt att ditt nummer är angivet. Alternativt sker aviseringen genom mail eller en postavi som skickas hem till dig. 

 

8.2  Leverans till områden/öar som saknar broförbindelse 

För större försändelser (möbler), levererar vi till anvisad kaj för anslutning till öar förutsatt att lastbilstrafik kan ta sig fram till kajplatsen. Till Stockholms skärgård, där broförbindelse saknas, kan vi erbjuda, mot en avgift särskild leverans. Kontakta vår Support, support@poshliving.se  08-23 51 55 (vardagar 9-12) för att få information om leverans är möjlig till din ö/ditt område samt pris. För leverans till Gotland, tillkommer ett ortstillägg om 500 kr. Kostnaden faktureras i efterhand.  

 

8.3 Kostnad för outlösta försändelser eller misslyckat leveransförsök     

Samtliga försändelser föraviseras via SMS, telefon eller mail.  

I de fall brev, postpaket eller lastpall/större leverans (ex soffa, fåtölj, matta etc) returneras till Posh Living AB av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren: 

1) inte löst ut paket från utlämningsställe, 

2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering eller angivit felaktiga adress och kontaktuppgifter 

3) inte varit anträffbar vid förbokad leveranstid (s k bomkörning)  

eller 

4) vägrat ta emot leveransen 

kommer Posh Living debitera beställaren en avgift. Outlöst paket från utlämningsställe 200 kr. För större försändelser med biltransport utgår en avgift om 1 200 kr. Avgiften tas ut för att täcka kostnader för eventuell returfrakt, bomkörning samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Posh Living lagerpartner. I de fall aktuellt fraktbolag kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället (sk bomkörning), kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma. 

8.4 Transportskador 

VIKTIGT: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att vi ska kunna hjälpa dig som kund när en skada inträffat gäller följande; 

8.4.1 Skadat Emballage / dold skada 

Du som kund ansvarar för att undersöka godset vid mottagandet. För att möta transportörens krav på felanmälan behöver vi få in din skadeanmälan inom tre dagar från mottagandet 

 

Är det en synlig skada ska detta noteras omgående på kvittens eller i handdatorn som chauffören har med sig. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Ta bilder på det skadade emballaget. Kontakta därefter Posh Living omgående genom att fylla i vårt kontaktformulär som du hittar under kontakta oss på www.poshliving.se. Välj reklamation/transportskada i menyn samt bifoga en bild på skadan. Vi bekräftar via mejl när vi mottagit din anmälan.  

 

Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador när du packat upp varan kontaktar du oss via vårt kontaktformulär som du hittar under kontakta oss på www.poshliving.se. Välj reklamation/ transportskada i menyn samt bifoga en bild på skadan. Vi bekräftar via mejl när vi mottagit din anmälan.  

 

Reklamationsersättningar levereras med DHL, hemleverans eller till ombud.  

 

9. ÅNGERRÄTT 

Enligt Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Ångerrätten är förutsatt att din vara inte är specialbeställd särskilt just för dig eller att du använt/monterat produkten, mer om undantag från ångerrätten kan du läsa lite längre ned. 

Om en artikel inte är en beställningsvara special omfattas den alltid av ångerrätten. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, ej näringsidkare. 

För att ångerrätten ska gälla ska varan skickas tillbaka i oförändrat skick och i oskadad originalförpackning tillsammans med emballaget den kom i.  I de fall varan är förseglad ska den vara obruten och varan får ej ha monterats.   

För större artiklar som soffor, bord, mattor, fåtöljer mm ska returen skickas direkt till vårt lager. Kontakta vår Support, support@poshliving.se tel: 08-23 51 55 öppet vardagar 9-12 eller kontakta oss via vårt kontaktformulär för bokning av returtransport.  

10. UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTTEN 

Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" eller beställningsvara special” innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara" omfattas således ej av ångerrätten om ej annat är överenskommet. 
 
Ångerrätten gäller endast för privatpersoner, ej näringsidkare. 

11. RETUR AV VARA 

Du som kund är ansvarig för att returen kommer fram till oss i bästa möjliga skick. Använd samma förpackning som du fått varorna i. Den returnerade varan skall vara oskadad, oanvänd, i originalemballage och följesedel med beställningsnummer skall bifogas. Du som kund står själv för returfraktkostnaden som dras av från köpesumman vid återbetalning.  

I de fall då en vara skickas direkt från leverantör så finns ingen bifogad returfraktsedel. Kontakta då vår Support via vårt kontaktformulär för att få hjälp med returen.  Större försändelser som möbler och mattor som levereras hem till dig, står du själv för kostnaden för returfrakten.  

Kontakta oss via vårt kontaktformulär för transportbokning av din specifika vara du önskar returnera.    

Stor retur – pris : 1 500 kr   avser retur över    1 kubik 

Liten retur – pris :  800 kr    avser retur under 1 kubik 

Retur ombud – 79 kr 

När vi fått varan i retur kontrollerar vi och godkänner returen.  Summan för returfrakten dras sedan från varuvärdet som betalas tillbaka. Önskar du byta din vara mot en annan blir detta ett nytt köp. 

Avgift för outlösta försändelser tillkommer. Se punkt 8-3. 

12. LEVERANSTIDER 

Vad gäller leveranstider hänvisar vi till respektive produktsida. Alla leveranstider är uppskattningar från våra leverantörer och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order till dess att beställningen skickas från leverantör. Även sommar och jul kan komma att påverka leveranstiderna då vissa fabriker och leverantörer håller stängt i perioder. Vi kan således inte garantera leveranstiderna då de i regel är utanför vår kontroll. Vi reserverar oss därför för eventuella förseningar till följd av förseningar som uppstår i produktion eller transport.  

Om din online beställning innehåller varor från flera olika tillverkare kommer du att få separata leveranser där även leveranstiden kommer att vara olika. 

13. REKLAMATION AV VARA 

Du har enligt konsumentköplagen LÄNKA TILL KONSUMENTKÖPLAGEN rätt till tre års reklamationsrätt förutsatt att du meddelar oss inom rimlig tid från det att du upptäcker felet i varan. Kontakta alltid vår Support vid eventuell reklamation. Detta gör du via vårt kontaktformulär, välj reklamation/transportskada i menyn, där du även behöver bifoga bild på skadan. Vid frågor kan du också maila vår Support direkt; support@poshliving.se 

Om vi önskar varan i retur, klistra ej etiketter eller frimärken direkt på originalemballaget. Packa din retur med ett ytteremballage kring produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för vidare hjälp. Vid retur av reklamerad vara står vi självfallet för returkostnaden. 

13.1 Tvist 

Om du trots detta inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar. 

14. GARANTIER 

Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Garantivillkoren varierar beroende på varumärke och vilken sorts vara det gäller. Kontakta oss via vårt kontaktformulär om du har frågor om en viss varas garantivillkor. 

15. PERSONUPPGIFTER 

Din integritet är viktig för oss och vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I vår integritetspolicy för behandling av personuppgifter beskrivs bland annat vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss. 

Personuppgiftsansvarig 

Posh Living AB (556596-6016), "Posh Living", med adress Storängens Strandväg 2A 131 41 Nacka är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter på Posh Living AB. Personuppgiftsansvarig ansvarar för att Posh Livings behandling sker enligt gällande lagstiftning. 

16. PRESENTKORT 

Presentkort köp online 

Efter genomfört köp av presentkort skickar vi ett gåvokort via angiven mail. Gåvokortet innehåller en unik kod som går att nyttja i kassan i vår webbshop, vid antingen en eller flera tillfällen. Giltigt i 1 år från dag för utfärdande. Är presentkortet inhandlat online går det endast att nyttja online. Kan ej lösas in i våra fysiska butiker. Öppet köp/ångerrätt gäller inte på presentkort. Inhandlar du en vara med presentkort och sedan returnerar varan får du ett presentkort tillbaka, det går inte att få pengarna på kortet när varan är köpt med presentkort.   

Vid presentkortskampanjer gäller följande: 


För varje 10.000 kr du handlar för erhålls ett presentkort på 1.000 kr. Presentkortet gäller endast där du gjort köpet. Om köpet gjorts i våra butiker gäller presentkortet i butikerna, om köpet gjorts på Poshliving.se gäller presentkortet på webben och kan ej lösas in i våra fysiska butiker. 

Våren presentkortskampanj 2022 gäller till och med 9 Mars 2022. De mottagna presentkorten går att använda t.o.m. 31 augusti 2022.  

Presentkortenskampanjen gäller vid köp gjorda över 10 000kr. Om returrätten nyttjas på köpet som generade presentkortet, och köpebeloppet då understiger 10 000kr så förbehåller sig Posh Living rätten att makulera presentkortet. Om presentkort redan har används förbehåller sig Posh Living rätten att göra avdrag på samma summa.