icon-account icon-glass
✓ FRI FRAKT ONLINE ✓ Köp först betala sen ✓ Trygg leverans

Våra allmänna köpvillkor


På denna sida finner du de köpvillkor som gäller vid köp i vår nätbutik www.poshliving.se. Vid köp i butik gäller delvis andra villkor. Kontakta oss via vårt kontaktformulär eller telefon 08-23 51 55 om du har några frågor.

1. KÖP

Avtal om köp mellan dig och Posh Living AB ingås när vårt ordersystem skickat en autogenererad orderbekräftelse till dig på email avseende den beställning du gjort i vår nätbutik. Orderbekräftelsen skickas vid den tidpunkt din kortbetalning har godkänts.

Vi reserverar oss för att produkter på vår hemsida inte alltid korrekt motsvarar faktiskt utseende. Produktbilder på din dator kan uppfattas felaktigt eller avvikande beroende på vilken dator, datorskärm samt vilka inställningar du har.

Du måste vara minst 18 år för att handla i vår nätbutik.

2. PRISER

Priser är angivna med vid var tid gällande mervärdesskatt, för närvarande 6% för böcker, 12% för livsmedel och 25% för övriga artiklar.

Vi förbehåller oss rätten att justera priser med anledning av ändrade inköpspriser, nya avgifter och skatter, valutaförändringar och liknande. Justering sker vid tidpunkt Posh Living finner lämpligt, dock senast vid leverans av beställd vara. Vidare förbehåller vi oss rätten att justera felaktiga prisangivelser som skett på grund av misstag.

3. LEVERANS

3.1 Leverans i Sverige

Efter att du har lagt din beställning i webbshoppen kommer du att få en autogenererad orderbekräftelse till din mail. Vi levererar i dagsläget endast till Sverige via webbshoppen.

Mindre försändelser skickas som paket eller brev med Schenker och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering.

Vid större försändelser (soffor, mattor och möbler) blir du kontaktad av fraktbolaget när det närmar sig att boka in hemleverans.

3.2 Leveranstid

Normal leveranstid är ca 2-5 arbetsdagar när varan finns i lager, för beställningsvaror gäller ca 2-10 veckor. Den ungefärliga leveranstiden för beställningsvaror special är ca 6-10 veckor. Om du vill ha information om leveranstid gällande en specifik vara är du alltid välkommen att kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning. Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid kommer du att få separata leveranser. Vi äger rätt att fördröja eller avbryta leverans av köpta varor på grund av force majeure, så som bland annat strejk, krigsutbrott, naturkatastrofer och andra liknande omständigheter som står utanför vår kontroll.

3.3 Hemleverans

Större försändelser som soffor, mattor och möbler levereras till trottoar utanför ytterdörr eller trappuppgångsdörr, förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Leveransen telefonaviseras till det telefonnummer du angivit, tidsbokas och levereras till dig vardagar kl. 08:00-16:00. På vissa orter är leveranstiden mer flexibel och detta kan du få närmare besked om i samband med att transportören kontaktar dig.

Vi utför inte leveranser till fjällvärlden, delar av skärgården och andra platser som anses svåråtkomliga eller medför förhöjda fraktkostnader.

3.4 Fraktkostnad

I vår webbshop har vi fri frakt på hela sortimentet. Det gäller även hemleverans och större försändelser som t.ex. soffor och möbler. Vissa av våra varor kan ej köpas via nätbutiken vilket anges under respektive vara.

3.5 Outlösta försändelser och ej mottagna varor

Vi debiterar 150 kronor för ej mottagna varor. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du ta emot paketet och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som ej mottaget och debiteras automatiskt.

3.6 Transportskador

Det är viktigt att du kontrollerar varan noggrant när du tar emot den. Om din vara har några synliga fel/emballageskador behöver du anmäla detta till oss omgående i samband med att du tar emot dem. Fyll i vårt kontaktformulär samt skicka en bild på skadan så återkommer vi snarast.

4. BETALNING

I vår webbshop kan du betala med Klarna faktura, Klarna konto eller kortbetalning via DIBS. Du kan läsa Klarnas allmänna villkor här. Du kan läsa DIBS allmänna villkor här.

Vid Klarnas fakturatjänst gäller betalningstid 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här. Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du här. För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy samt Klarnas sekretesspolicy för mer information kring hur de använder dessa uppgifter.

5. ÅNGERRÄTT

Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss att du vill utnyttja ångerrätten.

Ångerrätten gäller inte fullt ut om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig. Dessa produkter är märkta med Beställningsvara special. Vi accepterar inte returer av bäddlinne där förpackningen är bruten.

6. RETUR AV VARA

Vid retur av varor som skickats till dig via ombudspaket betalar du själv returfraktkostnaden på 59 kronor (gäller ej möbler och mattor).

Använd helst samma förpackning som du fått varorna i. Den returnerade varan skall vara oskadad, oanvänd och följesedel/faktura skall bifogas. Den medföljande returfraktsedeln är förbetald och gör det smidigt för dig att enkelt lämna in paketet hos ditt närmaste ombud. I vissa fall då en vara skickas direkt från leverantör så finns ingen bifogad returfraktsedel. Kontakta då vår kundtjänst via vårt kontaktformulär för att få hjälp med returen. När vi fått varan kontrollerar vi och godkänner returen. Summan för returfrakten dras sedan från varuvärdet vi betalar tillbaka. Det går också bra att komma in till någon av våra butiker och returnera varan utan kostnad.

Vid större försändelser som möbler och mattor som levereras hem till dig, står du själv för returfrakten. Kontakta oss via vårt kontaktformulär för att få en prisuppskattning för din specifika vara som du önskar returnera. Fraktkostnaden dras från varuvärdet som betalas tillbaka. 

Posh Living står alltid för transportrisken för dina beställningar ut till dig. Du som kund är däremot ansvarig för försändelser tillbaka till oss. Var noggrann med hur du förpackar varorna. Nederst på returfraktsedeln står kollinumret för returen. Spara kollinumret för att kunna spåra din retur och se om vi mottagit den.

7. REKLAMATION AV VARA

Du har rätt till tre års reklamationsrätt enligt bestämmelserna i konsumentköplagen förutsatt att du meddelar oss inom rimlig tid från det att du upptäckte felet i varan. Kontakta alltid vår kundtjänst innan du returnerar en felaktig vara. Detta gör du via vårt kontaktformulär där du även behöver bifoga bild på skadan. När vi mottagit ett gällande reklamationskrav kommer vi att kontakta dig för vidare hjälp. Vid retur av giltigt reklamationskrav står vi självfallet för returkostnaden.

Om du trots detta inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr. Vi åtar oss inte att delta i alternativa tvistlösningsförfaranden, men kommer att ta slutlig ställning till denna fråga vid en uppkommen tvist.

Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm

8. SORTIMENT

Vårt sortiment består utav noga utvalda varor som det många gånger finns få exemplar utav och finns då endast i våra butiker. Däremot växer sortimentet hela tiden och vi utökar ständigt vårt soffutbud både online och i våra butiker.

9. GARANTIER

Garantivillkoren varierar beroende på varumärke och vilken sorts vara det är fråga om. Kontakta oss via vårt kontaktformulär om du har frågor om en viss varas garantivillkor.

10. PERSONUPPGIFTER

Din integritet är viktig för oss. I vår integritetspolicy för behandling av personuppgifter beskrivs bland annat vilka uppgifter vi samlar in, i vilket syfte de samlas in, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss.